::Choice in ur hands!!!::

Friday 20 August 2010

::hayatilah,bersyukurlah::

Setiap kali on9 di fb mesti bc status kawan2..lebih kurang sama...menu berbuka harini..lauk itu, kuih ini, masak itu, masak ini..teringin makan itu, nak minum ini..hmm...mewahnya rakyat Malaysia..tengok pulak gambar2 makanan..tidak terkecuali saya juga..kadang2 mengepos 1-2 gambar..

tapi, setiap hari juga, terfikir: kita dah tau nak berbuka dengan menu apa, dah tau juga nak bersahur makan apa..Tapi org di Pakistan yg dilanda banjir besar, yang di Gaza terhimpit dengan penderitaan itu masih tak tahu nak berbuka dengan apa..entah ada makanan atau tidak..mereka masih terus berpuasa..Allahuakbar...kasihannya...

yang sangat menyedihkan ialah pelajar2 saya sendiri..ada yang tidak berpuasa dengan bangga makan dan minum di luar sekolah..yang nampaknya kaum yg tidak berpuasa,yang beragama lain yang masih menghormati umat Islam berpuasa..Astaghfirullahalazim...

tertanya2 dimana salah dan silapnya..semalam, saya bertanya pada seorang pelajar yg disyaki tidak berpuasa..tetapi dia akhirnya mengaku di hadapan guru kaunselor setelah mendapat aduan daripada beberapa pelajar India..
Teacher::"Sudah berapa hari awak ponteng puasa?"
F:: 2 hari.
T::Kenapa??tak bersahur ke?
F::Sahur..(sambil senyum2 kambing)
T::Mak tau tak?
F:(sambil angguk kepala)
T::Mak tak marah
F::macam tu je..(maksudnya marah pun sia-sia)

Allahuakbar,sudahla dia ingkar perintah Allah, dengan sombongnya dia juga sudah derhaka pada ibu yg melahirkan dia...

Ya Allah, bukakanlah pintu hati pelajar2 ini agar sentiasa taat perintahMu..tidak berbuat sesuatu yang mungkar..
yang taat pada ibu bapa, yang mendengar kata guru2nya...

1 comment:

Ainur68 said...

Sungguh menyedihkan generasi kita pada hari ini. Maaf cakap, semua ini berpunca dari sikap kita yang tidak kehabisan mencari kekayaan siang dan malam sehingga terabai hal agama dan moral anak2.